Kiedy uczysz się kodowania, czytaj instrukcję obsługi.

Moje 3 podstawowe błędy nauki kodowania i programowania wzięły się z dzieciństwa.

Kiedy dostałam walkmana, video, tamagotchi czy furby, najpierw próbowałam sama dociec jak działa, więc nie czytałam instrukcji obsługi. Wiązało się to z myślenia  analogicznego, że wszystko działa na takich samych zasadach - ma baterie lub ma gniazdo, ma włącz i wyłącz, naciśnij oba lub przytrzymaj jedno, poklikaj w menu, to zrobi się to i tamto. itp.

Kiedy uczyłam się różnych kodów, to klepałam bez sensu. Tworzyłam jakiś projetk i korzystałam z niezawodnej pomocy Google. Wiązało się to z przekonaniem, że lepiej tworzyć, niż się uczyć, bo wiedza sama przyjdzie podczas tworzenia

Na forach czytałam jak użytkownicy pisali "nie możesz tego użyć, bo zrobi się to, a jak użyjesz tego, to zrobi się tamto" przy prostych problemach. Stwierdziałm: "o,ktoś tutaj jest niedouczony... oh, wait". Postanowiłam, że nauczę się od początku wszystkiego. Wcale nie uważałam, że się cofam. To był krok do przodu, bo po paru lekacjach wszystko stało się jasne i mogłam przewidzieć, co się wydarzy. Kod, który wydawał mi się trudny na pierwszy rzut oka, po chwili stawał się prosty.

Notka: Kopiowanie kodu nie jest złe, jeśli jesteś pro.

Kolejnym z moich błędów: nie czytałam dokumentacji. Zakładałam, że programiści, tworząc kolejny język, pójdą na łatwiznę i podobnie opiszą różne eventy. W sumie nie myliłam się. Większość z nich jest taka sama. 

show - C# obraz2.Show(obraz1) ||  jQuery  $("obraz").show(); 

draggable -  JavaScript draggable="true" || jQuery $("#obraz").draggable();

Ale każdy język programowania inaczej się pisze (no co ty?!) a "klepanie bez sensu" (na czuja, na logikę), zdało się na nic. Zabrało mi sporo czasu. Byłam mniej wydajna i produktywna. Mój własny nawyk i strach przed cofaniem się, bądź zaczynaniem "od nowa", stał się przeszkodą w samorozwoju i efektów.Niczym nauczycielka geografii, która sprawiła, że miałam niewytłumaczalną niechęć do np. podróżowania lub map.

A zatem, kiedy uczysz się kodowania, czytaj instrukcję obsługi. - Paulo Coleho.

Komentarze

  1. Praktyka przede wszystkim, trzeba zatopić się w tym, bawić programowaniem. Niestety wiedza sama nie przyjdzie... Ja znalazłem też sporo porad na https://ermlab.com/, znajdziecie tu też usługi IT dla biznesu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Na początku był C++... #nauka

Pętla for, while, do.. while. Pętle wyjaśnione cz.2 #c++